Rabarbarowo-truskawkowo-orzechowy crumble



Nareszcie udało mi się przygotować coś z rabarbarem:) Jeszcze trochę zostało w spiżarni, więc jest szansa jeszcze na jakąś potrawę:)


Przepis na rabarbarowego crumble'a znalazłem u Gordona Ramsay'a w książce "Niedzielne przysmaki". Przepis jest o tyle intrygujący, że wykorzystuje się w nim marynowany imbir. Postanowiłem spróbować, po czym kupiłem składniki, zacząłem przygotowywać ciasto i zauważyłem, że nie mam marynowanego imbiru:) Zastąpiłem go...świeżymi truskawkami:) I tak oto przepis innowacyjny i intrygujący zamienił się w przepis klasyczny, ale za to bardzo pyszny:)

Poniżej podaję przepis także w wersji z imbirem.

Polecam!


Rabarbarowo-truskawkowo-orzechowy crumble

Nadzienie:

- 800 g rabarbaru
- 150 g waniliowego cukru pudru
- kilka kawałków masła
- 20 g drobno posiekanego marynowanego imbiru

Crumble:

- 150 g prażonych orzechów laskowych
- 100 g mąki
- 50 g pokrojonego w kostkę masła
- 50 g płatków owsianych
- 50 cukru trzcinowego
- szczypta świeżo zmielonej gałki
- garść przekrojonych na pół świeżych truskawek



Waniliowy cukier puder można oczywiście zastąpić zwykłym i dodać np. opakowanie cukru wanilinowego. Jeżeli chcecie jednak zrobić waniliowy cukier puder, to wystarczy wsypać go 500 g do słoika, dodać 3 laski wanilii (mogą być bez ziaren, już wcześniej użyte), zakręcić i odstawić na kilka dni.

A samo ciasto przygotowujemy w następujący sposób.

Piekarnik rozgrzewamy do 190 st. C.


Rabarbar myjemy, suszymy i kroimy na kilkucentymetrowe kawałki, usuwając przy okazji wszelkie włókna. Mieszamy z cukrem pudrem i przekładamy na rozgrzaną patelnię. Dodajemy 2 łyżki wody i kilka kawałków masła. Gotujemy przez kilka minut po czym delikatnie odwracamy rabarbar na drugą stronę i gotujemy jeszzcze przez kilka minut. Na końcu dodajemy imbir, zdejmujemy z ognia i odstawiamy do wystygnięcia.

Przygotowujemy kruszonkę. Orzechy prażymy na suchej patelni, po czym zawijamy w ściereczkę i ocieramy je o siebie, dzięki czemu pozbędziemy się większości łupinek. Gotowe orzechy lekko rozgniatamy, np. w moździerzu.

Mąkę rozcieramy z masłem, do uzyskania konsystencji kruszonki. Dodajemy orzechy, płatki, cukier i gałkę.


Rabarbar przekładamy do wysmarowanej masłem formy. Posypujemy garścią truskawek (to już mój wymysł, zamiast imbiru:)) i przykrywamy kruszonką.

Pieczemy 20-25 min. Odstawiamy na 10 min do ostygnięcia.


Ramsay proponuje podawać crumble'a z serkiem mascarpone wymieszanym ze skórką otartą z cytryny, choć i bez tego ciasto jest pyszne!

Smacznego!!



3 komentarze:

adda73 pisze...

Uwielbiam wszystkie crumble :) Twój jest na pewno pyszny, jest w nim wszystko co najpyszniejsze :))

olalala pisze...

Ale pyszne składniki :)! Rabarbar, truskawki, orzechy, a na górę jeszcze kruszonka... Super :)!

kabamaiga pisze...

Brzmi cudownie. Truskawki, orzechy a do tego rabarbar i kruszonka - pychotka