Irish Soda Bread


Pyszny, zdrowy i wyjątkowo prosty w przygotowaniu- Irish Soda Bread. Moim zdaniem jeden z najlepszych, typowo wyspiarskich produktów.
Korzystałem już z wielu przepisów na ten chleb, ale najlepszy wydaje mi się ten autorstwa Richarda Corrigana z londyńskiej restauracji Bentley's, zaczerpnięty przez Marcusa Wareinga i umieszczony w jego książce "How to cook the perfect".


Poniżej w wersji trochę przeze mnie zmodyfikowanej.

Polecam!


Irish Soda Bread

Składniki na 1 bochenek

- 50 g mąki razowej
- 50 g mąki pszennej
- 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
- 1/2 łyżeczki sody
- 25 g płatków owsianych
- 13 g pszenicy
- 13 g otrębów pszennych
- 3/4 łyżeczki soli
- 2,5 łyżki miodu
- 1/2 łyżki melasy
- 115 ml maślanki

Piekarnik rozgrzewamy do 160 st. C.


Pszenicę zalewamy wodą i gotujemy 20 min. Odstawiamy do wystygnięcia, przecedzamy i osuszamy.

W misce mieszamy suche składniki: mąki, pszenicę, płatki owsiane, otręby, sól, sodę i proszek do pieczenia.

Następnie dodajemy płynne składniki: miód, melasę i maślankę.

Wszystkie składniki jak najszybciej łączymy ze sobą, przekładamy na blat, formujemy okrągły bochenek, który lekko spłaszczamy i przekładamy na blachę wyłożoną pergaminem.

Wstawiamy do piekarnika. Pieczemy przez ok. 30 min.

Smacznego!




5 komentarze:

Monika pisze...

Bardzo dobry chlebek. Ale musiałam dodać znacznie więcej mąki, bo masa wyszła bardzo rzadka. Mimo to wyrósł bardzo elegancko i wszystkim smakował. Można dodawać mniej miodu, a pszenicę namoczyć na noc, będzie lepsza.

Unknown pisze...

Ja mam inny problem. Z podanych składników (i tak zaważając na komentarz poprzedniczki dałem po 60g każdego typu mąki) otrzymałem 430g ciasta. Czyli "bochenek" trochę większy od tzw. dużej bułki. Czy tak ma być? Czy ja coś pomieszałem ze składnikami. 50g mąki to naprawdę niewiele.
Upiekłem i ładnie wyrosło, nie próbowałem, bo jeszcze ciepłe, a zostawiłem do ostygnięcia w piecu. Można prosić autora bloga o komentarz?

Marcin

Krzysiek pisze...

Witajcie! Bardzo dziekuje za komentarze i przepraszam za pozna odpowiedz. Popelnilem blad nie piszac o pewnych kwestiach dotyczacych tego chlebka stad te watpliwosci- wybaczcie:)
Moniko: poczatkowo tez bylem przerazony konsystencja ciasta, ale postanowilem zaufac Wareingowi i nie dodajac dodatkowej maki przelozylem mase na blache, uformowalem jako taki bochenek, upieklem i uzyskalem efekt widoczny na zdjeciach, czyli chlebek o normalnej konsystencji, co bylo rzeczywiscie troche zaskakujace:) ale oczywiscie, jak widzicie, mozna dodac wiecej maki.
Marcinie: rozumiem, ze chodzi Ci o to, ze z tak malej ilosci skladnikow otrzymales tak duzy bochenek, tak?:) przyznam szczerze, ze nie wazylem swojego chleba, ale z podanej ilosci skladnikow wyszedl normalnej wielkosci. normalnej jak na irish soda bread, czyli mniej wiecej 2/3 wielkosci naszych polskich, tradycyjnych okraglych chlebkow:) abstrahujac od wymiarow, mam nadzieje ze bedzie dobry w smaku. czekam na opinie:) pozdrawiam!

Unknown pisze...

Nie, nie o to chodzi. Nie wyraziłem się jasno. Chlebek jest raczej mały, jak porównać z Twoimi fotkami, ale znacznie wyższy. Mój po upieczeniu ma średnicę 14 cm (poleciałem z taśmą mierniczą do kuchni - fajnie to wyglądało) i waży 370 g. Dodałem więcej mąki i uformowałem chlebek, ale chyba za gruby. Powinienem chyba zrobić coś w rodzaju szerokiego placka. W smaku jest ok, ale obawiam się, że w środku może być niedopieczony (patyczek był suchy). Chętnie podeślę fotki, tylko jak?

Krzysiek pisze...

Mysle, ze to jest kwestia uformowania. Pamietam, ze ja uformowalem okrag o dosc duzej srednicy i przy okazji niezbyt plaski- troche gorki mial:) jezeli chcesz, to mozesz przeslac fotki na maila kursgotowania@gmail.com chetnie obejrze no i daj znac jak w smaku- pozdrawiam!