Pyszny chleb i bułka wrocławska

W te Święta zakazałem kupowania pieczywa:) Powiedziałem, że sam je zrobię, a jak zabraknie- to dorobię:) Na pierwszy ogień poszedł chlebek z płatkami owsianymi i najbardziej standardowa bułka wrocławska. Pierwszy wypiek jest naprawdę bardzo pyszny i prosty- zdecydowanie polecam wypróbowanie tego przepisu. Jeżeli zaś chodzi o bułkę, to przyznam się, że sam za takimi szczególnie nie przepadam, ale postanowiłem ją upiec, bo nigdy wcześniej takiej nie robiłem, a poza tym mój mały brat ma co jeść:)
Planuję przez te święta jeszcze coś upiec, o czym oczywiście nie omieszkam Was poinformować:) A póki co: pyszny chlebek i bułka bardzo standardowa:)

Pyszny chlebek z płatkami owsianymi i otrębami żytnimi


450 g mąki ekologicznej nadburzańskiej, czyli pszennej mąki typu 750- do dostania w sklepach ze zdrową żywnością (można ją oczywiście zastąpić zwykłą białą mąką)
50 g otrębów żytnie
100 g płatków owsianych
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1 łyżeczka soli
20 g cukru
1 jajko
400 ml jogurtu
ewentualnie 1 łyżka oliwy

Mąkę przesiać do miski i wymieszać z otrębami, płatkami, proszkiem, sodą, solą i cukrem. Jogurt roztrzepać z jajkiem i wymieszać z mieszanką mączno- owsianą.Jeżeli chcemy, żeby chleb po upieczeniu mniej się kruszył, można też dodać łyżkę oliwy. Wyrobić ciasto (można do tego użyć robota kuchennego-będzie szybciej). Z ciasta uformować bochenek i przełożyć na wyłożoną papierem blachę. Piec ok.1 godz. w temperaturze 180 st. C. Upieczony chleb opukiwany od spodu powinien wydawać głuchy odgłos.
Po wyjęciu z pieca chleb wyłożyć na kratkę i przykryć suchą ściereczką.
SMACZNEGO!!

Bułka wrocławska

500 g mąki pszennej
20 g drożdży
2 łyżeczki soli
ok. 1,5 szklanki letniej wody


Mąkę przesiać do miski. Po środku zrobić wgłębienie, do którego wkruszyć drożdże i wlać szklankę wody. Zalane drożdże oprószyć mąką i odstawić na 15 min.
Następnie dodać sól, wlać resztę wody i zagnieść ciasto. Wyrabiać do momentu, aż będzie odstawało od ręki- należy pamiętać, że ciasto nie może być zbyt ścisłe, gdyż wtedy miąższ bułki będzie twardy.
Ciasto oprószyć mąką, przykryć wilgotną ściereczką i zostawić do wyrośnięcia na ok. 2 godziny. Następnie ponownie krótko wyrobić i uformować w wałek. Ponacinać ukośnie i posmarować letnią wodą lub mlekiem- dzięki temu skórka będzie po wyjęciu z pieca ładnie błyszcząca (jak widać na poniższym zdjęciu- ja swojej bułki nie posmarowałem-zapomniałem:)) Przełożyć na wyłożoną papierem blachę i wstawić na 40 min. do piekarnika rozgrzanego do 200 st. C.
Przepis z magazynu Kuchnia


0 komentarze: