Ostatni przepis w wersji dla bardziej ambitnych:)


Przyznaję, że ostatnie risotto ze szparagami zrobiłem w najprostszy możliwy sposób, bez zaglądania do jakichkolwiek przepisów. Ryż, szparagi, najprostszy domowy bulion warzywny. Wyszło pyszne, ale potem pomyślałem, że ciekawym pomysłem jest pokazanie, w jaki sposób tą samą potrawę przygotowują profesjonaliści. Tą samą, ale nie taką samą:) A która lepsza, przekonajcie się sami:)
Przepis pochodzi z mojej biblii włoskiej kuchni: "Made in Italy. Food and Stories" by Giorgio Locatelli:)


Risotto ze szparagami

Risotto agli asparagi

Risotto:

- 12 zielonych szparagów
- 175 g masła
- 2 cebule, bardzo, bardzo drobno posiekane
- 400 g ryżu do risotto (w oryginalnym przepisie: vialone nano)
- 125 ml wytrawnego, białego wina
- sól i pieprz
- 100 g startego Parmezanu

Wywar:

- 3 łyżki oliwy
- 4 posiekane cebule



Zaczynamy od przygotowania szparagów, które myjemy, cienko obieramy poniżej główki, po czym lekko naginając, pozbywamy się dolnej, zdrewniałej części. Odkrawamy też główki. Niczego nie wyrzucamy (!), natomiast zdrewniałe części lekko miażdżymy tępą częścią noża.


W ten sposób otrzymujemy oddzielone od siebie: główki, miękkie części oraz obierki i zmiażdżone zdrewniałe części.


Przygotowujemy wywar. W garnku rozgrzewamy oliwę i szklimy posiekaną cebulę, do momentu aż zmięknie. Nie brązowimy jej! Dodajemy obierki ze szparagów i zdrewniałe części, przykrywamy garnek i dusimy całość przez 5-6 minut. Następnie zalewamy 2,5 l. wody, doprowadzamy do wrzenia, zmniejszamy ogień i gotujemy przez 20 minut. Zdejmujemy z ognia i przecedzamy, mocno dociskając warzywa do sitka, żeby wydobyć z nich cały smak.


Przygotowujemy szparagi, miękkie części szparagów kroimy na małe kawałki. Główki odkładamy na bok. W garnku rozgrzewamy 50 g masła, szklimy jedną z drobniutko posiekanych cebul, dodajemy pokrojone szparagi, przykrywamy garnek i dusimy przez 7-8 min.

Następnie 2 łyżki uduszonych szparagów miksujemy w robocie kuchennym na puree. Dodajemy pozostałe szparagi, całość mieszamy, doprawiamy solą i pieprzem i odstawiamy na bok.


Teraz zabieramy się za przygotowanie risotto. Bulion zagotowujemy. 50 g masła rozgrzewamy w garnku, szklimy pozostałą cebulę, dodajemy ryż i prażymy przez ok. 2 min. Następnie wlewamy wino. Gdy zostanie w całości wchłonięte, dodajemy po chochli bulionu. Każdą kolejną dodajemy dopiero w momencie, gdy ryż wchłonie poprzednią porcję.


Po ok. 10 min. do ryżu dodajemy masę szparagową i kontynuujemy gotowanie jeszcze przez ok. 5 min., dodając bulion, jeśli to konieczne. Gotowy ryż powinien być miękki, ale cały czas al dente.


Gotowy ryż zestawiamy z ognia i odstawiamy na minutę, po czym dodajemy Parmezan i pozostałe masło (powinno być zimne) i dynamicznie mieszamy.

Główki szparagów blanszujemy przez minutę w pozostałym wywarze.

Risotto przekładamy na talerze i dekorujemy główkami szparagów.

Smacznego!!




3 komentarze:

kabamaiga pisze...

Jejku brzmi cudownie. Pracowite, ale myślę, że warto

Duti pisze...

Genialny przepis! W sumie dużo mniej skomplikowany niż się wydaje podczas czytania.
Poza tym wpadłam na pomysł który chyba jeszcze mi sprawę ułatwił i skrócił - główki szparagów, które proponujesz zblanszować na końcu, zalałam świeżo ugotowanym wywarem podczas odcedzania - czyli włożyłam je na dno garnka, na garnek założyłam cedzak i przelałam wywar.
Sporo wywaru mi jeszcze zostało, więc coś czuję, że wkrótce znów zagości u mnie to cudeńko!

Krzysiek pisze...

Cieszę się, że smakowało:) Pomysł z główkami fajny! Buziaki!